jungletrek bukit lawang - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Niels Jenn - WaarBenJij.nu jungletrek bukit lawang - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Niels Jenn - WaarBenJij.nu

jungletrek bukit lawang

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Niels

29 Juli 2014 | Indonesië, Medan

Verslagje van onze jungletrekking

zondagochtend om 8uur werden we door Lix(onze gids) opgehaald, lange broeken aan, ingesmeerd met deet en de rugzakken ingepakt.. de jungletrek kon beginnen!
Al vroeg in de ochtend liet Lix ons een oerang oetan in een boom zien, het beest was redelijk hoog in de boom maar dat was al gaaf om te zien! Het bleek een moeder met een baby te zijn..
na even te hebben gekekenliepen we verder.. ik schrijf nu liepen maar het was een behoorlijke klim!

om een uur of 10 zijn we even gestopt voor een fruithapje, Lix had bananen, ananas, watermeloen, mandarijenen en rambutan(soort lychee) meegenomen, top!

ook in het tweede deel van de ochtend oerang oetans gezien, een mannetje een vrouwtje en een baby.. we waren enorm blij met onze camera want we hebben kunnen vastlrggen dat we het mannetje konden voeren.. bijzondere ervaring!

Toen was het tijd om te lunchen.. het fruit kwam weer te voorschijn.. ik zag Niels zn gezicht al vertrekken..maar t fruit was t toetje.. onze lunch was overheelijke nasi goreng!

Ook na de lunch weer verder gelopen, op een gegeven moment riep Lix ons bij zich. Hij liet ons weer oerang oetans in de bomen zien. Dit keer twee moeders met twee baby's. Lix pakte wat fruit uit zijn tas en Sandra (een semi wilde oerang oetan) kwam met haar baby naar beneden. Ze at uit ons hand, heel cool!
Later kwam ook de andere moeder naar benenen, zij bleek een wilde oerang oetan te zijn en dus was het extra bijzonder dat ze naar beneden kwam en zich door ons liet voeren!

Rond een uur of half 4 kwamen we aan bij onze tent.. nou ja.. tent.. zeil om een constructie van bamboe en andere stokken. We werden hartelijk ontvangen door het kookteam, ze regelden meteen een picknickplekje met thee en koekjes voor ons.
De rest van de middag hebben we een beetje gerelaxt bij de tent. Onwijs gave plek midden in de jungle aan een riviertje trouwens.

Aan het eind van de middag kwam er ook een ander(Deens) stel bij onze tent, de locals van het kookteam sprongen meteen in de houding om van onze grote tent, een tent met twee kamers te maken.
Ondertussen was het begonnen met regenen, al snel veranderde het zachtjes regenen in een tropische bui. We hebben dan ook binnen in de tent gegeten. Alle complimenten voor het kookteam, ze hadden een heuse rijsttafel voor ons klaar gemaakt; groentencurry, rijst, soja met tofu(was ook echt lekker!!), kiprendang, smaakte allemaal super!

Na het eten hebben we met elkaar (Deens stel, locals en wij) gekaart en de locals wilden maar wat graag een aantal trucs laten zien.

Tijd om te slapen.. maarja hoe doe je dat op een matje van 3mm, een tent dat geen echte tent is en in de herrie van een tropische regenbui.. Naja na 20x draaien, zuchten en steunen zijn we allebei toch even in slaap gevallen.

We werden dan ook gebroken wakker.. maar toen we(of moet ik nu even voor mezelf spreken.. hihi) om ons heen keken waren we de pijn in onze rug en nek al snel vergeten.. wat een fantastische plek om wakker te worden!!
Tijd om te poedelen en te wassen in de rivier ook al zo'n gave ervaring! En ondertussen was het kookteam alweer druk met het maken van ons ontbijt en met de voorbereidingen voor de lunch.

Het ontbijt was een fantastische 4 laagse sandwich, heerlijk! Vervolgens met Lix gesproken over de route van de tweede dag.. Omdat het zo hard had geregend leek het hem niet verstandig om meteen de dichtbegroeide jungle in te duiken. Very slippery!
We hebben een alternatieve route genomen.. op onze slippers door de rivier en na een klein uurtje schoenen gewisseld en de jungle in getrokken.. De eerste dag was het al zwaar maar nu was het nog veel zwaarder.. veel meer klim en klauterwerk, veel gladder en het lichaam werkte niet mee door het slapen op dat dunne matje.. Ik (Jenn) ging dan ook al snel door mn enkel waardoor ik niet meer pijnvrij kon lopen.. de rechte stukken gingen wel maar het klimmen en dalen waren niet te doen.. Uiteindelijk met een verkorte route(nog 7uur) terug naar het hotel gelopen..
Trouwens.. het klimmen en dalen was echt heftig, erg stijl.. op sommige momenten leek het wel bergbeklimmen maar dan zonder beveiliging..

Maar goed.. uiteindelijk zonder kleerscheuren terug bij het hotel gekomen!

Behalve oerang oetans ook andere dieren gezien trouwens;
- Gibbons
- zwarte eekhoorn
- kleine aapjes
- weer andere apen
- Enorme mieren (2-3 cm met achterlijf zo groot als een kleine knikker)
- Mooie vlinders
- grote wilde pauw

Al met al een fantastische ervaring die we echt niet hadden willen missen!

• 31 Juli 2014 - 10:43

Sandra:

Zo zo dus ze hebben een semi wilde orang oetang naar mij vernoemd. Wat een eer.